Prof. dr hab. inż. Zbigniew Kąkol

Z Akademią Górniczo-Hutniczą jest związany od 1977 roku, wtedy po otrzymaniu stopnia magistra inżyniera na Wydziale Elektrotechniki, Automatyki i Elektroniki AGH podjął pracę w Zakładzie Fizyki Ciała Stałego. Pracę doktorską, dotyczącą własności magnetycznych międzymetalicznych związków Ziemia Rzadka - metal przejściowy obronił na Wydziale Matematyki i Fizyki, Uniwersytetu Jagiellońskiego. W latach 1988 - 1991 pracował na stanowisku research associate na Wydziale Chemii, Uniwersytetu Purdue USA. W roku 1995 uzyskał stopień doktora habilitowanego nauk fizycznych, a w 1997 został mianowany na stanowisko profesora na Wydziale Fizyki i Informatyki Stosowanej AGH. W roku 2002 otrzymał tytuł profesora nauk fizycznych. Aktualnie jest Prorektorem ds. Kształcenia AGH. W ramach zajęć dydaktycznych prowadzi wykłady z Fizyki ogólnej i Komputeryzacji pomiarów.
Jego zainteresowania naukowe dotyczą własności magnetycznych materii skondensowanej i fizyki przejść fazowych. Aktualnie zajmuje się badaniami "Dynamiki sieci krystalicznej tytanomagnetytów
Fe3-xTixO4 i cynkoferrytów Fe3-yZnyO4 w pobliżu przejścia fazowego Verweya" Dotychczas opublikował ponad 80 prac naukowych.

Źródło: http://home.agh.edu.pl/~kakol/

Na stronie http://www.cyfronet.pl/?a=czat_archiwum_20081203 znajduje się zapis moderowanej dyskusji Prof Zbigniewa Kąkola ze studentami. Dowiadujemy się z niej, że Profesor jest z zamiłowania akwarystą, a na pytanie, komu kibucuje: Wiśle czy Cracovii?... zdecydowanie odmawia odpowiedzi na to pytanie. Może jedynie powiedzieć, że jako młody człowiek występował w Klubie Sportowym Korona.

Źródło: http://home.agh.edu.pl/~kakol/akad_pl.htm


Koncepcja przedsiębiorstwa wiedzy - jak pracować wydajnie i efektywnie
(streszczenie wystąpienia)

Po kapitalizmie nadchodzi społeczeństwo, w którym wiedza decyduje o pozycji zawodowej i społecznej, społeczeństwo wiedzy. Od kilku już lat funkcjonuje w teorii i praktyce zarządzania koncepcja przedsiębiorstwa wiedzy, tj. takiej firmy, gdzie wiedza jest traktowana jako zasób, którym należy zarządzać i który należy pomnażać.
Postęp wymusza jak najszybsze powstanie nowych zasad organizacyjnych zastępujących dotychczasowe hierarchie i uwzględniających znaczny wzrost poziomu wykształcenia i oczekiwań ludzi, uczestników wszystkich procesów wytwórczych.
Nowoczesna edukacja, począwszy od szkoły zawodowej po szkoły wyższe powinna zapewnić uzyskanie kwalifikacji umożliwiających podjęcie tych nowych wyzwań.