Małgorzata Bednarek

Od lat jest związana z kształceniem zawodowym. Pracowała jako nauczyciel przedmiotów zawodowych w zawodach branży elektronicznej, jako doradca metodyczny i konsultant w zakresie kształcenia zawodowego. Aktualnie pełni funkcję kierownika Pracowni ds. Współpracy z Ośrodkami Egzaminacyjnymi w Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie. Jest współautorem programów modułowych do zawodów z branży elektronicznej, standardów egzaminacyjnych, a także artykułów o problematyce związanej z kształceniem i egzaminowaniem. Aktywnie uczestniczyła we wdrażaniu egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe. Ściśle współpracuje z Fundacją Młodzieżowej Przedsiębiorczości na rzecz upowszechniania wiedzy ekonomicznej wśród młodzieży.

 

Elżbieta Araminowicz

Od lat jest związana z kształceniem zawodowym. Pracowała jako nauczyciel przedmiotów zawodowych w zawodach branży elektrycznej, jako doradca metodyczny w zakresie kształcenia zawodowego. Aktywnie uczestniczyła we wdrażaniu egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe. Aktualnie pełni funkcję kierownika Wydziału Egzaminów Zawodowych w Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie. Jest współautorem programów modułowych do zawodów z branży elektrycznej

 

Czy konieczna jest przebudowa egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe? 
(Streszczenie wystąpienia)

Dotychczasowe doświadczenia z wdrażania egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe wskazują na konieczność wprowadzenia następujących zmian:

  1. Potwierdzanie pojedynczych kwalifikacji.
  2. Wprowadzenie jednolitego systemu potwierdzania kwalifikacji zawodowych nabytych w kształ­ceniu formalnym, pozaformalnym i nieformalnym.
  3. Wprowadzenie całorocznego egzaminowania.
  4. Utworzenie sieci dobrze wyposażonych krajowych ośrodków egzaminacyjnych.
  5. Wprowadzanie opłaty za egzamin dla osób, które nie podeszły do egzaminu w trakcie lub zaraz po ukończeniu szkoły.

Centralna Komisja Egzaminacyjna jest beneficjentem projektu systemowego „Modernizacja egza­minów potwierdzających kwalifikacje zawodowe” (POKL, Priorytet III, Działanie 3.2). Cele projektu:

  1. Stworzenie jednolitego i powszechnego systemu potwierdzania kwalifikacji zawodowych
  2. Opracowanie technologii egzaminowania w zakresie szczegółowych kwalifikacji zawodowych, powtarzanego kilkakrotnie w procesie kształcenia zawodowego.
  3. Rozbudowanie ośrodków egzaminacyjnych i zwiększenie liczby egzaminatorów.